Speldesign

Introduction

  • How to build a game

Dynamics

  1. Constraints
  2. Emotions
  3. Narrative
  4. Progression
  5. Relationships

Mechanics

  1. Challenges
  2. Chance
  3. Competition
  4. Cooperation
  5. Feedback
  6. Resource acquisition
  7. Rewards
  8. Transactions
  9. Turns
  10. Win states

Components

  1. Achievements
  2. Avatars
  3. Badges
  4. Boss fights
  5. Collections
  6. Combat
  7. Content unlocking
  8. Gifting
  9. Leaderboards
  10. Levels
  11. Points
  12. Quests
  13. Social graph
  14. Teams
  15. Virtual goods

The PBL Triad

  • Points
  • Badges
  • Leaderboards

Balance

  • Gaming the system

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s