Exempel

Fourquare; ett av de första företagen som framgångsrikt applicerat spelifiering i stor skala

http://foursquare.com

Nike+; företagets mjukvara som finns som app till iPhone och Android. Appen använder spelifiering för att engagera och motivera oss att träna mer. Andra appar som gör just detta är RunKeeper.

http://nikeplus.nike.com/plus/

Khan Academy; den första stora framgången med eLearning och en organisation som både Google och Bill & Melina Gates Foundation backar. Deras utbildningar är spelifierade på så sätt att du får poäng och märken för alla videor du tittar igenom, frågar du svarar rätt på etc.

http://www.khanacademy.org

The Speed Camera Lottery; ett försök i Volkswagens PR-kampanj The Fun Theory där Stockholms invånare istället för att bara böta vid fortkörning även fick en lott i en dragning som finansierades av böterna.

http://youtu.be/iynzHWwJXaA

HighScore House; en tjänst som hjälper dig spelifiera barn dagsverken. Barnet kan få poäng för att bära ut soporna, städa rummet m.m.

http://highscorehouse.com

Code Academy; en tjänst som lär ut programmering. Deras tjänst är väl spelifierad och du erhåller poäng och märken allt eftersom du klarar av nya programmeringssteg.

http://www.codecademy.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s