CityVille vs Tiger Woods PGA Tour

Publicerat: oktober 5, 2012 i Uncategorized

Drygt en vecka efter att jag laddade ned CityVille och Tiger Woods PGA Tour, vilket tror ni att jag fortsatt spelar? Exakt, CityVille har en tendens att fastna och Zynga gör ett grymt jobb i att väga utmaningar och erbjuda valmöjligheter, spara för större investeringar eller investera direkt. Optimeringsutmaningen gör spelet intressant; ”Hur kan jag få min stad att växa så snabbt det bara går?”. Någonting jag dock inte var beredd på var att min tävlingsinstinkt aktiverades. När jag såg andra och bjöd in andra till att bli min vän – man kan hjälpa varandra i spelet – så såg jag personer på nivå 125, 97 etc. ”Jag ska bygga störst och den snyggaste staden tänkte jag rent intuitivt” även om mitt rationella jag inte bryr mig. Det är ett spel, en virtuell värld som knappt någon ser eller bryr sig om, men ändå så har mitt undermedvetna skapat en betydelse för spelet. Hur kommer det sig?

För att djupa vidare ned i Zyngas framgångar så finner vi artiklar som Exposing social gaming’s hidden lever på bloggen Betable och Zynga ‘Appeals to the same psychology as gambling’ says analytics expert Jeff Tseng till Forbes.com. Vad vi bör notera, och det värt att ta med från den här artikeln, är att Zynga är ett ”analytics company”. World of Warcraft, WoW, Zynga och flera andra framgångsrika spel mäter och analyserar otroligt mycket data. När vår motivation vänder nedåt – och det kan de tydligt se – så ”ger dem” oss något speciellt eller värdefullt. ”Ger dem?” undrar du kanske. Ja, tro inte att spelen är baserade på ren chans eller sannolikhet. Deras algoritmer är optimerade för att få dig och alla andra spelare att spela så mycket som möjligt. Vi är alla annorlunda men genom att spara alla våra beslut, analysera dem och sedan anpassa spelet efter respektive spelare så skapar de en miljö som attraherar nästintill alla, de nyttjar vårt biologiska undermedvetna.

När du bygger en tjänst metrics, att mäta och analysera data, är bland den viktigaste intäkten du har. Datan tillåter dig att analysera, lära och dra lärdomar utifrån dina kunders beteenden. Är det en funktion som många använder, vidareutveckla den. Är det en funktion eller sida som gör att dina besökare försvinner, undersöka den. Spelifiering samverkar med teorierna kring lean startup som Eric Ries myntade i sin bok The Lean Startup. Spelifiering handlar om att använda data för att anpassa spelet efter spelarens beteenden och utefter det göra det kul. Konceptet Lean startup nyttjar data för att hitta vad det är som gör kunden glad.

I spel liksom startups förhåller vi oss i en miljö med extrem ovisshet. Vi vet inte vad spelaren finner intressant eller kul likt entreprenören som inte vet hur kunderna kommer reagera på en viss tjänst. Genom att nyttja data och AB-tester kan vi hela tiden testa våra nya antaganden för att till slut hitta till den inställning som gör spelaren intresserad eller kunden nöjd.

Som en sista kommentar så vill jag slå hål på den syn de flesta har på spel, dvs att det är huvudsakligen män som spelar spel. Fel! Kolla på följande grafer på Inside Social Games som visar att inom fyra Facebook-spel är ca 70% kvinnor och endast 30% män. En skillnad värd att notera är att män vanligtvis föredrar zero-sum game, dvs att spelet utser en vinnare och en förlorare. Amy Jo Kim presenterar istället social games som ett non-zero-sum game där samarbete leder till störst framgång. Se två av hennes presentationer på YouTube, länkar hittar ni under Länksamling – Video.

Dessutom, missa inte Wall Street Journals artikel om Zynga och deras affärsmodell. Spännande och intressant läsning!

Kommentera

