Speltest: Tiger Woods PGA Tour

Publicerat: oktober 4, 2012 i Uncategorized

I jämförande syfte laddade jag ned EA Sports nya golfspel. Som gammal golfare tyckte jag det var kul att kunna slå olika slag och slå allt längre i samband med att jag kunde uppgradera min avatar. Lägg märke till att jag skrev ”tyckte”. Imorse när jag påbörjade en ny turnering möttes jag av en otroligt svår bana som efter några hål ledde till att jag bara slutade då jag tappade alltför många slag, dvs det gick dåligt på grund av den snabbt stigande svårigheten. De tidigare två turneringarna jag spelat vann jag, från start och med en avatar som knappt hade några färdigheter. Kombinationen av en väldigt svår utmaning trots att jag nästan, med pengar från vinstpengarna från de tidigare turneringarna, hade en fullt utvecklad avatar gjorde att jag nästan helt tappade intresset för spelet. Vad var det nu jag kunde göra? Min avatar kunde knappt utvecklas mer, samt att min kunskapsnivå både kring golf och spelets funktionalitet hade utvecklats till vad jag tyckte var en ganska bra förståelse så fann ser jag därför inget intresse av att fortsätta spela. En killer (läs mer under Speldesign) eller en motiverad spelare kanske skulle fortsätta spela men för mig spelar jag för underhållningens skull. Därför ser jag nu inte någon fortsatt mening med att spela spelet.

Och, nu så här i efterhand, har jag inte rört spelet sedan den där sista gången. Slutsatsen, att leverera en obalanserad tjänst kan snabbt leda till att motivationen och intresset försvinner. Tänk på det när du designar ditt nästa spel!

Kommentera

