Speltest: CityVille

Publicerat: oktober 3, 2012 i Uncategorized

I förra veckan bestämde jag mig för att testa vad allt surr handlar om vad gäller Zyngas spel, så jag bestämde mig för att ladda ner CityVille för iPad. Hur fungerar de och är de verkligen så beroendeframkallande som det sägs? För att jämföra spelet med ett ”traditionellt spel” laddade jag också ner nya Tiger Woods PGA Tour 12 vilket jag kommer berätta mer om imorgon. Det jag undrade över var huruvida man faktiskt bryr sig om en virtuell, oupplöst och egentligen fånig stad som i funktionalitet och underhållning är sämre än spel likt The Sims. Så vad hände…

Jag brukar vara väldigt rationell som person – redan som 12-åring sålde jag de Trisslotter jag fick till mina föräldrar – men jag måste erkänna att så fort jag började spela CityVille så påbörjade jag ett typiskt beroendeliknande beteende. Likt B.F. Skinners råttor i hans Skinner box började jag också klicka runt på skärmen för att hela tiden hålla mig uppdaterad på när min belöning skulle komma. Trots att jag visste att det var flera timmar tills nästa belöning/utbetalning så satt jag där och klickade som om det inte var jag som styrde min kropp. Jag var helt enkelt bara tvungen att veta när nästa utbetalning skulle komma och mitt intellekt försökte hela tiden att optimera de olika variablerna i spelet. Nu, några dagar senare, håller jag mig ständigt uppdaterad på vad som händer i spelet. Vad som är än mer jobbigt är att det i en större stad händer fler saker och resurserna räcker till fler bebyggelser. Sammanfattningsvis tycker jag det var/är en väldigt otäck upplevelse.

När jag väl tog beslutet prova på spelet ändrades min uppfattning om att spelet, min stad, var något jag tyckte var meningslöst till att det var min stad, mitt resultat. Spelat använder spelelement på ett otroligt bra sätt och på ett sätt som känns autonomt för spelaren. Man leds genom spelet genom olika utmaningar och gör man något felaktigt så tar det endast lite längre tid att genomföra uppdraget. Om du är intresserad av spelifiering så kan jag rekommendera Zyngas spel och analysera hur de använder enkel mekanik med bra dynamik och vanliga spelelement för att skapa en fängslande upplevelse.

Morgondagens inlägg handlar istället om spelet Tiger Woods PGA Tour som jag har spelat under ett par dagar och sedan på fredag jämför jag de båda. Vad skiljer dem åt och varför är ett ”traditionellt spel” som Tiger Woods sämre i spelupplevelse trots sin bättre grafik och mer underhållande spelidé? Jag kommer också gå in mer på vad jag menar med termen ”traditionellt spel”.

Kommentera

