Lärarnas Nyheter – World of Schoolcraft

Publicerat: september 28, 2012 i Uncategorized

Kommentar på Jonas Linderoths uttalanden i artikeln World of Schoolcraft  – vad gör datorspelen i amerikanska klassrum? LärarnasNyheter.se

Läs gärna artikeln genom att klicka på länken ovan. Artikeln inleder med referat från Lee Sheldons bok The Multiplayer Classroom och nämner även ett av de case som boken tar upp; Market Tree High School, en skola där ca 80% av eleverna kommer från familjer som ”lever under den amerikanska fattigdomsgränsen”.

Jonas  blooper #1:
”… men att gamification fungerar för lärande är inte vetenskapligt belagt …. Men att någon är jätteintresserad av att fiska betyder inte att man kan använda fiske som metod”

Kommentar:
Nej, att spelifiering i klassrummet inte är vetenskapligt bevisat stämmer, men vi bör inte kritisera utveckling. Spelifiering bygger på spelteorier som i sig är välgrundade inom psykologin (läs mer under Teori). Stora företag som SalesForce använder gamification i sina tjänster, MSNBC använder Practically Green, en spelifierad tjänst, för att bli mer eco-fiendly, och Stanford genomför ett uppdrag från US Department of Transportation kallat CAPRI vilket generat goda resultat.

Så, var är Jonas vetenskapliga argument EMOT att spelifiera klassrummet? Lee Sheldon som anses vara faderfigur för ett spelifierat klassrum höll sin första kurs i september 2009. Hur ska vi kunna utveckla utbildningen om vi inte får tänka nytt? Måste allt baseras på vad som kunnat bevisas vetenskapligt; räcker det inte att visa på de goda resultatet? Utveckling tar tid och vi måste vara positivt inställda till kreativt tänkande för att kunna utveckla skolan.

Jonas  blooper #2:
”Ofta är lärarna rent desperata att få ungarna att stanna kvar i skolan och testar vad som helst”

Kommentar:
Ja, fler kanske hoppar av gymnasiet i Sverige men faktum kvarstår att USA slår oss i både Sciences och Reading medan Sverige ligger några steg före USA i matematikkunskap, enligt 2009 års PISA rapport. Sveriges matematikundervisning är trots det inte alls bra. ”Hälften av eleverna med lågutbildade föräldrar når inte kravgränsen för betyget Godkänt i Matematik A, det vill säga får provbetyget IG” skriver Skolverket. Varför är då detta ett argument mot Sheldons approach?

Jonas  blooper #3:
”… en stor del av datorspelsvärlden i dag är väldigt mansdominerad och spelen är utvecklade av killar för killar”

Kommentar:
Detta är helt klart ett faktafel från Jonas. Enligt Pew Foundation och Entertainment Software Foundation spelar 97% av alla ungdomar mellan 12-17 år någon form av dator- eller TV-spel. Dessutom är 47% av alla spelare, generellt sätt idag, kvinnor. Beroende på vilka spel som spelas varierar så klart fördelningen. World of Warcraft spelas troligtvis mestadels av män medan Farmville t.ex spelas mer av kvinnor. Genus-frågan rörande detta är helt klart ett påhitt, dock skiljer sig spelartyper åt och vi motiveras av olika saker. Amy Jo Kim talar dock, i en intervju med Kevin Werback, prof. på Univ. of Pennsylvania, om Collaborative gaming som inte bygger på konceptet vinna-eller-förlora utan där samarbete leder till att man utvecklas och vinner tillsammans.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s